2013-01-17

Madáretető építése

Nincs még vége a télnek, a madáretető-szezon szerintem eltart még szűk két hónapig. Ez 8 olyan hétvégét jelent, ahol 16 napon át van lehetőség etetőn lévő madarakat fotózni 2-3 méterről a lessátorból. Lehetőség nyílt - és ezért köszönet apósomnak, Bandi bácsinak - hogy a családi ház kertjében kihelyezzek egy etetőt. Volt már itt itatós próbálkozásom is, csak hát nem lehet versenyezni a szomszédban lévő komplett műsziklás kerti tóval ...
Elindultam, hogy az otthon fel nem lelhető alkatrészeket, és a magkeveréket beszerezzem. Nem voltam túlzottan elreagadtatva a Praktikertől, mert a lécei (20x40-es) nagyon ferdék-görbék voltak, de azért választottam egyet közülük. Vettem szöget, mert csak facsavarom volt, és fekete szotyit, világos szotyit, faggyúgolyót, almát is, és szalonnát is. (Ez utóbbit nem a barkácsboltban ugye)
Tipikus ház alakú etetőt építettem, de kicsit aszimmetrikusat. A hosszabb oldalon van egy kis párkány, ahol várakozhatnak a madarak, és könnyebb őket fotózni, mint ha bemennek a tető alá. További okosság még, hogy ugyanezen az oldalon a tető nem jön le olyannyira, mint a szemközti oldalon, így a madarak szívesebben bemennek majd, hiszen nem nyomja őket össze a tető, mely még így is teljesen fedi az eleséges "ház"-részt. A képeken látszik minden.

Az alaplapra felhelyeztem a 3(!) oldal-korlátot, mely a magokat tartja bent a fedett rész alatt, de a negyedik oldalon nincs ilyen, mert a madarakat kitakarva, ez zavarná a fotózást. Felkerült a 4 db oszlop, melynek felső végei 45 fokban tartják a tetőt. A tető nem egyforma oldal-méreteinek kiszámolása után, felkerült a fedél, és kész is volt a ház-etető. Nem volt könnyű a panel konyhában dolgozni, a munkalapon, sem pedig a szennyestartó ládán. Ráadásul a 3 méteres léc nem fért be a liftbe, úgyhogy lehetett felsétálni vele a VII. emeletre. Nem baj, meg volt a bemelegítés ... (muhhaha)
Készült még 1 coll-os kemény-fa rúdból egy kétlépcsős hinta szerű etető, melynek felső rúdján csüngenek majd a faggyúgolyók, és a szalonna darabok, míg az alsón a madarak tornázhatnak majd ezekért a jó falatokért. Az egészet kötéllétra szerűen köti össze a spárga, s annál fogva lesz az egész alkalmasság felakasztva vagy az etető fölé, vagy alá. Ez majd a kihelyezskor tisztázódik.
Az etető környékére még kerül egy virágcserép-tál, melybe az alma, és a lágy dolgok mennek, s talán dió, ha szépen jönnek a kicsikék ...


Amit várok:

Széncinege, Kék cinege, Őszapó, Vörösbegy, Zöldike, Meggyvágó (talán), Szajkó, Csúszka, Harkály, Mezei veréb, Házi veréb, Tengelic. (A többit meglátjuk, ez is elég)
Lerakom a lessátrat, szemben az etető 3-4 méterre, annak hátterében a fenyő, és a fény hátulról jön.
Elég fény, mosható szép zöld háttér. Mi kell még ?

Jöjjenek a fotók a gyártásról ...
(Mobillal készült képek !!!)

Kihelyezés 2013.01.18

Oldal-korlátok felhelyezése, oszlopok méretre vágása



Oszlopok felállítása, mérés, szögelés

Bal oldali tető felhelyezése

Jobb oldali tető kimérése (aszimmetrikus)

Cinke-golyó és szalonna tartó hinta elkészítése


És eljött a nagy nap. Pénteken, 18.-án délután kihelyeztem a kertbe. Gondolni kellett több dologra is. Hol kap védelmet az etető úgy, hogy látszódik is. Oszlopra, vagy fára helyezzem-e el ? Honnan kap fényt, milyen a háttere (szép háttér, elmosás lehetősége), és végül el tudom-e helyezni az etetőtől a lessátrat 4-5 méterre ?
Megtaláltam a helyet, felrögzítettem mindent, és  fel is töltöttem magokkal. Fekete szotyi, árpa, zab, világos szotyi, és zsírszalonna, faggyúgolyó, végül egy alma, hogy mindenki boldog legyen.












Miközben kihelyeztem az etetőt, hallani lehetett a madarak halk putyorgását a környező tuják között, a fenyőfákon, s olykor-olykor a fekete rigó hallatta riasztó hangját, mert ő ilyen pánikolós fajta. Nézegettem innen-onnan, hogy jó lesz-e, miként és honnan fotózunk majd ... Már majdnem besötétedett, ezért igyekeztem elmenni onnan időben, hogy még sokan észrevehessék, készülve ezzel a más napra, tudván, hogy meg is próbáljuk a helyet a következő délelőttön.