2013. november 10., vasárnap

M42 - Manuális objektív - Helios M44-3 2/58 MC


A téli havas fotók előtt, így az őszi színek eltávozásával, én részemről kicsit leállok a fotózással, és a felszerelésemmel foglalkozom. Elrendezgetem a képeimet, átgondolom, miként folytatom tovább, kijelölöm a célokat, s megfogalmazom, mit fogok másképp csinálni jövőre. Teszem ezt azért, mert - mint ahogy másokat is - a fejlődés iránti igény hajt. Szeretnék jövőre szebb, és élesebb képeket fotózni, megtalálni a módját annak, hogy közelebb kerüljek az állatokhoz. Szeretnék fényerősebb objektívet használni, lemondva akár az auto fokuszról is, azért, hogy fix 300-as f4 f4.5-ös objektívvel készülhessenek a képek. Így jövőre minőségi ugrás következik, ha financiálisan el tud jönni az ideje. Vagy 500mm a közelségért, vagy f4 a fényerőért. Még nem tudom. 

Addig is új szerelembe estem.


Nagyon sok szépet és jót olvastam a manuális objektívekről, melyeket más néven M42-nek szólítanak. Minden vázmárkára (Canon, Nikon, Pentax, Olympus, Sony) feltehető az M42 optika, csak adapter kell hozzá. A Nikon esetében sajnos az a "csavar" van, hogy az objektív lencséje, és az érzékelő között M42 esetében nem szabványos a távolság, emiatt lencsés adapter kell, hogy meglegyen a végtelen élesség. Van egy másik módszer, melynek során az objektíveket "megfaragják", és így érik el a végtelen fókusztartományt. Sajnos a lencse kicsit ront a képen, bár nekem összehasonlítani még nem volt lehetőségem az én objektívemet másik vázon, mondjuk egy Canon-on, amely a legjobb az M42-nek.

Az M42 objektívek java része nagy fényerejű, szép háttérmosással rendelkező, stabil, orosz vagy német, ritkább esetben japán és egyéb gyártásúak. Jó áron beszerezhetők. Egy dologról kell lemondani, az AF-ről. Cserébe egy különleges, leírhatatlan világba csöppenünk. Több ez mint retro. Élvezet, hangulat, alkotás. A kézi élességállítás szerintem még szórakoztató is. Olyan, mint az igazi fotózás.

Vásároltam fillérekért egy M42 for Nikon adaptert, még olcsóbban egy közgyűrű sort, és egy Helios M44-3 2/58 MC lencsét. Ez a legendás alapobjektív. Ne feledjük, ezek FullFrame vázakra készültek, melyek "érzékelője" - maga a filmkocka - 36x24mm, de a DSLR gépek világában, sok esetben van egy szorzó, így az 58mm nálam 87 (85) mm. Ez már inkább kis-portré objektív ... Régi gépeken ez a tartomány volt az, amelyre mondták, hogy közel van az emberi szem látómezejéhez. Ne feledjük, ott ez valóban 58mm volt.

Ez a darab egy rekesz-előválasztásos modell, még ősibb, mint a többi. Három gyűrű van rajta. Egy rekesz választó, egy rekesz nyitó-csukó, és egy élességállító gyűrű. Ezzel a fotózás a következő:

1) Gép manuálisba állít
2) ISO és expozíciós idő betippelése a fényviszonyokhoz
3) rekesz nyitása gyűrűvel, (élességkeresés idején így lesz elég fény a keresőben)
4) élességkeresés
5) rekesz bezárása a gyűrűvel
6) exponálás

A Heliosok túlnyomó többségén nincs már rekesz nyitó-záró gyűrű. Kis barkácsolással állandóan nyitottra kell állítani a rekeszt, és az objektíven beállított rekesz érték lesz a meghatározó. Szeretnék mutatni pár képet, amely erről az objektívről, az adapterről, és közgyűrű sorról készültek telefonnal(!), majd egy két fotót, mely a Nikon D90 és a Helios M44-3 f2/58 MC házasságából született ...

Tegnap, szombaton tudtam igazából kipróbálni az objektívet szabadban, de legnagyobb sajnálatomra rossz fények voltak délelőtt. Nem ezt prognosztizálták. Mikor hazafelé jöttem a helyszínről, akkor kezdett kisütni a nap. Szóval ezt buktam. De majd máskor sikerül. Kicsit utómunkáztam a képet, amit a Helios-szal csináltam, de most tényleg szükség volt erre. Ide csak egy két tárgyfotót és portrét teszek fel, egy másik blogbejegyzésben pedig tájkép is szerepel majd.


 Helios M44-3 2/58 MC (telefonnal fotóztam)

 A lencsés adapter M42 for Nikon (telefonnal fotóztam)

 Ez egy sima M42 makró közgyűrű sor f2 58mm Helios M44-3-al

 Az első fotók egyike. (Lámpafénynél)



Tárgyfotó lámpafénynél, egy legalább 30 éves optikával ...
10 MPx-en belenagyítva, az utolsó kis rece is tű éles.


Nagyon sok híres gyártó van az M42 piacon. 20mm-től egészen 500 mm-es fókusztávig lefedhető a paletta. Zenit, Helios, Tair, Carl-Zeiss, Pentacon, Meyer, Tacumar, Vivitar, Biometar, mind mnd nagy gyártok, és típusnevek. Mivel ezeknek az objektíveknek nincs autófókusza, sem pedig VR vagy IS, ezért olcsók, de csodálatos képük, és fényerejük van. Ezek jelentik az igazi fotózást, nem pedig a szuper-intelligens gépek, melyeken ha szép a téma elhelyezés, minden más a gépre bízható ... Itt mindent maga állít az ember, és TEREMTVE FOTÓZHAT.

Ez olcsó játék, nem hülye gyerekeknek !






5 megjegyzés:

  1. Szia! Nagyon örültem ennek a cikknek,mert jómagam is ishasználok m42-es obikat. Szeretnék én is beszerezni a nikon gépemre egy lencsés adaptert. A véleményedre vagyok kíváncsi. Megéri beruhazni rá? Nagyon rontja a képminőséget. Van e olyan adapter márka amit érdemes megvenni? Köszi előre is.
    Üdv,Feri

    VálaszTörlés
  2. Sziasztok.
    Felbuzdulva én is megcsináltam: itt az eredmény https://www.facebook.com/farkas.csaba.142/media_set?set=a.883002435072759.1073741832.100000890313387&type=3 csodálatos élmény volt. Kicsit átkellet alakítanom az obit mert az enyém Helios 44-m-4 volt még a végtelent próbálom átalakítani és minden ok. Valódi fotózás volt.......mint régen.
    Csaba

    VálaszTörlés
  3. Szervusztok!
    En magam is egy Yashinon 50/2 -t es egy MC Jupiter-am37 135/3.5-ot hasznalok. Penge elesek,meg nyitott rekesznel is. Pentaxon hasznalom ezeket, amin fenymeres es fokuszvisszajelzes is van. Manualis modban, az AL-L gomb megnyomasaval, az adott fenyhez valo leg optimalisabb zaridot allitja be. Ez alltal nagyon egyszeru a hasznalata. Rendkivul elvezem. Nem mellesleg 3500.- es 4500.- ot fizettem ertuk.
    Eljenek az M42-esek!!!
    Berki Laszlo (berkilac)

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Szia! Sziasztok!

    Tud valaki esetleg olyan oldaltahol nézegethetek ilyen obikkal készült képeket. Kíváncsi vagyok rá mit jelent az hogy a lencse ront a képminőségen. Köszi

    VálaszTörlés