2014-05-31

Gyurgyalagos lesfotózás

Idén is vártam a Gyurgyalagokat, és meg is érkeztek, ahogy minden évben teszik. Amint lehetőség nyílt rá, a szabadidő és a fények tekintetében, máris mentem fotózni őket. A helyszínről természetvédelmi okokból nem beszélek. Két alkalommal került sor a fotózásra. Mindkét alkalommal lessátrat használtunk. A Gyurgyalagok löszfalba vájt üregekben költenek, így szinte csakis ilyen helyen, vagy annak közvetlen közelében láthatók. Méhészmadárnak is nevezik őket, mert táplálékuk jelentős része méhekből, és darázsfélékből áll, melyeket faágakhoz ütögetve fogyasztanak el, a fullánk-szúrás elkerülése érdekében. Az első alkalommal nem kis küzdelem árán jutottunk el a fészkelőhelyükhöz, konkrétan majdnem elakadtunk a sárban odafelé. Minden akadályt leküzdve elértük a löszfal tetejét, és a sátrat felállítva, megkeresve a beülő ágakat, vártuk őket türelemmel.



Megérkeztek ...

Innen figyeltük őket ...

Minden irányból szerették a beszálló ágat

És volt, amikor előnytelenebb helyre kóboroltak ...

Fura szerzet

Nagyon vártuk, hogy párban is fotózhassuk őket. Megérkeztek

Méregették egymást

És persze gyanakodtak ...

Nem értette a telefonról lejátszott hangot. Hol a párom ?

Itt fognak költeni ...

Az első fotózási alkalom végén, a repülés volt a téma. (Nehéz műfaj)


Második napon a feleségemet csábítottam ki a löszfalhoz, de ez úttal más útvonalon mentünk. Nem is volt gond a sárral, a vízzel, emiatt el sem akadhattunk. Sajnos elszúrtuk kissé az időzítést, mert későn, délelőtt 11 után értünk oda. Annyiban szerencsénk volt, hogy a Gyurgyalagot nem érdekli a délben erős napfény, s ugyan kisebb intenzitással, de akkor is repül, táplálkozik. Helyünket keresve, még közelebb tettük le a sátrat, mint az első fotózás alkalmával. Kicsit más fények, más beállítások kellettek ide ... Ezen  a napon megnéztem, hogy miben segíthet az állvány. VR kikapcs, cuccot fel a gömbfejesre, és mehet a móka ... Gondoltam én, de azért meg kell küzdeni a képekért. Előkerült a telefon, a Gyurgyalag hangja, és volt műsor ezen a napon is.


 Pont oda ült be, ahová nem vártam. Nem jó a fény iránya, de nekem tetszik a borzosság.

Feleségem azt mondta, hogy menjünk bátran a másik beülő ág felé, s ott is ahhoz jó közel. megcselekedtük, elindult a behívó hang, és vártunk. Engedékeny madár a Gyurgyalag, 15-20 perc alatt szinte minden új helyzetet elfogad, így minket is eltolerált az ágtól 7-8 méterre is.

 Ahha ! Már hozza is az ajándékot, a hívóhang tojójának ...

 Kereste, hívta várta, de az nem jött. Megette a poszméhet

 Eldicsekedett pompás ruhájával ...

Nem is lehet eldönteni, melyik oldalról szebb a drágaság :-)


Sokan fotóznak Gyurgyalagot, s ez alatt a szűk egy hónap alatt, amióta idén itt vannak, unásig töltötte fel mindenki a Gyurgyis képeit. Én viszont tudom azt, hogy elmúlik ez a nyár, és jó lesz visszanézni ezeket a fotókat, egy hűvösebb estén. Kedves és szép madarak ők, hihetetlen repülési technikákkal, csodás utódnevelési módszerrel. Ékszeres dobozok ők. Idén Szalakóta is volt már a keresőmbe pillantva, sőt Banka is. Némileg, sőt eléggé kárpótol ez, a Jégmadár fotó hiánya miatt. Én személy szerint köszönöm a lehetőséget :-)