2016. október 18., kedd

Sony 55-210 OSS teszt



Sony 55-210 f4.5-6.3 OSS


A Sony Alpha 6000 vázhoz, KIT-ben tartozott egy (egész jó) 16-50-es Sony alapobjektív. Nekem a kis KIT verzió van, tehát ehhez külön kell megvásárolni a Sony 55-210 f4.5-6.3 OSS objektívet. Nem véletlenül vásároltam így. Még a legolcsóbb helyen is igen drágának tartom a Sony A6000 double KIT-et. Véleményem szerint ár / érték arányban messze nem ér annyit. A 16-50-es objektív még csak-csak a vázzal, de majdnem 75.000 ft-tal kerül többe a dupla KIT. Külön megvásárolva az 55-210-es objektív, Magyarországon 90.000 ft körül mozog. Ítéletet kell mondanom, ez az objektív nem ér annyit. Tekintve, hogy mondjuk egy Nikon 50-300-as KIT objektív is ad f5.6 fényerőt 300 mm-en, és plusz 100 mm-t, a Sony 55-210, pedig már 200 mm előtt beesik az igen alacsony, f6.3-as fényerő tartományba. Nem beszélve arról, hogy 100.000 ft körül, egy nagyon jó Tamron 70-300 f4.5-5.6 Di USD Vc objektívet lehet venni Nikon vagy Canon DSLR vázra, ami még a Nikon 55-300-ra is vastagon ráver, képminőség, de főleg stabilizálás terén. Emiatt, hogy legyen 16-210 mm között objektívem, beszereztem használtan, jó áron egy Sony 55-210 OSS lencsét. Így a Sony táskában ott van a gép, ami (fókusztáv szempontjából) egyszerűbb feladatokra alkalmas. Hangsúlyozom, ami nagyon szomorú, hogy f6.3 fényerő az objektív vége. Nagy csodát tehát nem szabad várni ettől, az egyébként korrekt kivitelű, jó stabilizátorral rendelkező objektívtől, mely gyors reagálást igénylő helyzetben AF sebesség szempontjából, főleg közepes környezeti fényerőnél, nem mindig remekel.

Amikor múlt hétvégén megcsináltuk az itatós madárlest, direkt a Sony Alpha 6000-el vonultam ki, hogyha nagy hirtelen megjelennek a madarak, akkor ezzel lőhessek pár tesztfotót. Jöttek is igen hamar, ezért sikerült képekkel hazatérnem. A korrektség jegyében meg kell említenem, hogy az itatós lesben a reflex üveg, mintegy 1.3 Fé értékben levesz a kültéri fényből. Mikor a lesből kimegyünk, mindig elcsodálkozunk, hogy kint szinte vakító fény van, pedig bentről csak "jó fénynek" tűnik, a látható fénymennyiség. Ehhez hozzáadódik a kevés, f6.3-as fényerő, és már izzad is az egyébként korrekt kivitelű,  kis tele-objektív, még F7.1-es, de 6.3-as rekeszen is, ahol már lágy a kép. 

Az objektívhez tartozék az első objektív sapka, a hátsó kupak, a napellenző. Összeszerelése kiváló, minden jó fogású, finom és szépen megmunkált alkatrészek, lötyögés sehol nincs, az zoom vajpuha, kivitele szerintem szép, súlya barátságos, bár ami nem vas és üveg, az nem lencse igazán. Nem szabad hinni annak, hogy könnyű és kompakt. A legendás képminőséget és fényerőt adó régi objektívek nem véletlenül súlyosabbak. Például a Pentacon 50/1.8-as objektív kifejezetten nehéz ehhez képest, és csak negyede a fókusztáv, de üvegből van, fényerős, és csodálatos a képe. Tehát tekintsünk erre az objektívre úgy, hogy ez egy szép, kompakt KIT alapobjektív. Gyárt a Sony igen sok Sony E-mount-os jó fényerejű objektívet, de azt halandó, szerintem meg nem fizet(het)i.

Elfoglaltuk helyünket tehát a lesben, és be is állítottam a gépet a számomra szokásos módon. Mivel jó fények voltak, ISO 400-on indultam (az üveg miatt, mert egyébként kültéren ilyenkor DSLR vázon, fényerősebb üveggel ISO 200 lenne), A MODE, mert nekem háttérmosás kell, és ezért a majdnem legnagyobb rekeszt választottam F7.1 (azért nem 6.3, mert a legnagyobb rekesznél az átlag objektívek képe még lágy), egy fókuszpont (mert nem szeretem, ha mindenhová élességet állít, de a tárgyra pont nem esik igazán élesség), levettem az EV-t -0.3-ra, aztán -0.7-re, és vártam a madarakat. A vázon az White Balance (tapasztalatok miatt) nem AUTO WB, hanem USER 5500 Kelvin. Így kapok a Sony Alpha 6000-en kellemes színeket, főleg nagy fényekben, ahol hajlamos hidegre állítani a színeket (KIT objektívekkel)

Az első képeknél igen nagy csalódás ért, bemozdultak a fotók. 1/30, 1/50 záridőket kaptam, így nem csoda a bemozdulás, mert az izgága madaraknak kell az 1/250, vagy az 1/500. Azért is, mert (ugyan van stabilizátor), mégis a reciprok-szabály kimondja, hogy ha pld. 210 mm a fókusztáv, akkor a legközelebbi eggyel nagyobb záridő kell, tehát az 1/250 a minimum. A váz viszont igen lassú záridőket kalkulált. Mi az oka ennek ? Az, hogy átveri a gépet a reflex üveg, és a 6.3-as fényerő 210 mm-en kevés. Fel kellett húznom tehát az ISO-t 640-re, és akkor már nem mozdultak be a képek.

Mivel RAW-ban fotózom, így a zaj LightRoom-ban lehúzható, azt mondom, hogy ISO 1600-ig jók vagyunk. Sokak szerint ISO 3200-on is szép a Sony Alpha 6000 képe, én ezzel vitatkoznék. Ki szereti a zajt ?! Ha utólagosan adunk képeinkhez kis élesség többletet, a zaj csúnyán kijön. Maradtam a kompromisszumos ISO 640-nél. Azt gondolom, hogy további EV lehúzással, akár -1, -1.3 további záridő rövidülést (tehát gyorsabb expót) kaptam volna, de a sötét lesben sem tűnt világosnak a készített fotó, viszont otthon láttam, hogy - az alapértelmezett fényerő értéken álló - kijelzőn normálisnak látszó kép, monitoron, TV-n is igen-igen világos, néhol beégett. Ennek fényében a következő nagy tapasztalás, hogy a Sony A6000 kijelzője kicsit csal, (hogy elmondhassa a Sony, hogy nagy környezeti fényben is látható a kijelző) és nyugodtan le lehet húzni az EV-t, ahogyan a Nikon D7100-es vázon is alapból -0.3, -0.7 az EV kompenzáció, ha jó fényeink vannak.

Azt hiszem, eleget meséltem erről az objektívről, és annak vázzal való viszonyáról ahhoz, hogy megmutassam az erősen megdolgozott fotókat, melyek ott, a lesben készültek. Meg kell barátkozni a vázzal, és meg kellett tapasztalnom, milyen az 55-210 a reflex üveg mögött, ami - ismét mondom - 1.3 Fé értéket levesz a kültéri fény erejéből. Nem fogom az 55-210-re bízni a madárfotózást, de mindennapos eseményeken, szabadban, nagyon szépen használható. Átlagos sebességű az AF, főleg gyors témákhoz, némely estben akár rá is kell segíteni kicsit manuál fókusszal, ha téma mögött sok az apró faág, összességében viszont kényelmes utazó "kistele" objektív ez, a 16-50-es nagylátószögű és általános objektívvel, a vázzal, egy kis táskában, ahol szükséges, hogy lapuljon plusz 1-2 db akksi a géphez.

A Sony Alpha 6000 (KIT OBJEKTÍVEKKEL PÁROSÍTVA) tanulógépnek, videózásra nagyon jó, és MANUÁLIS OBJEKTÍVEK használatára pedig, átlagon felüli, kiváló. Nincs az a régi manuális objektív, mely ne menne rá fel adapterrel, gond nélkül. Az APS-C méretű érzékelő, a maga 6000 x 4000 pixelével zseniális. Nálam az M42-es és egyéb végű objektívekhez társított váz szerepét fogja betölteni, végeláthatatlan lehetőségeket adva 10-500 mm között, valamint makrózáshoz közgyűrűvel, hangulatos gyönyörű mosású képek készítéséhez, és videózáshoz, nagy fényerejű, szép képet adó 30-40 éves objektívekkel.




Elég a duma, jöhetnek a fotók ...


 Dekoráció a les végében

 Széncinege a beülőn, 2.5 méterre, 20 méter távolságban a háttér

 Kékcinege

 Szűk lett a tükörkép

 Talán ez a kép sikerült a legszebbre

 "Művészkedjünk"

 Kicsit kevesebb fényben ... Elbújt a nap

 Bocs a ferdeségért ! A háttérmosás 7.1-en nem elégséges

A Nagy fakopáncs 3.5 méterre, a fatörzsön volt



Remélem, hogy a teszt segített elhelyezni ezt az objektívet a palettán, és elegendő információt nyújtott egy leendő döntéshez. Köszönöm, hogy végig olvastad ezt a posztot, s bízom abban, hogy ha szakmai oldalról érkezel, nem volt túlzottan száraz :-)








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése